Ко-менаџирањето, како инклузивен и партиципативен модел на управување, сè повеќе се препознава како клучен пристап за унапредување на образовните системи ширум светот. Во Западен Балкан, каде што образовните институции се соочуваат со бројни предизвици, ко-менаџирањето нуди иновативен начин за зајакнување на училиштата преку поттикнување соработка меѓу учениците, наставниците, администраторите и родителите. Овој колективен процес на донесување одлуки обезбедува секој глас да биде слушнат, придонесувајќи за подемократска и поефикасна училишна средина.
Една од главните причини зошто ко-менаџирањето е важно за Западен Балкан е неговата улога во воспоставување ефикасна комуникација меѓу клучните чинители. Ко-менаџирачкото тело функционира како советодавна група, која дава насоки и препораки за различни прашања поврзани со работењето на училиштето и вклученоста на учениците. Вклучувајќи ги учениците, наставниците, администрацијата и родителите во процесите на одлучување, ко-менаџирањето овозможува да се разгледаат различни перспективи и да се донесат порамнотежени и поефективни политики.
Во многу училишта низ регионот, процесите на одлучување често се централизирани, со малку или без никакво учество на учениците и родителите. Ова може да доведе до демотивација, отуѓување и пропуштени можности за подобрување. Преку ко-менаџирањето, училиштата можат да создадат структуриран дијалог во кој учениците се охрабруваат да ги изразат своите ставови, а наставниците и администраторите добиваат вреден увид во потребите и очекувањата на заедницата.
Воспоставувањето ко-менаџирачки тела има цел да ги подобри генералните училишните околности преку споделена одговорност и колективно решавање проблеми. Во рамките на проектот „Ко-менаџирани средни училишта“, членовите на овие тела се избираат врз основа на насоки и правила изготвени во консултација со училиштето. Овој структуриран пристап обезбедува транспарентност и фер застапеност на сите засегнати страни.
Една од најзначајните придобивки од ко-менаџирањето е овластувањето на учениците и училишниот кадар. Во многу земји од Западен Балкан, учениците често се чувствуваат исклучени од одлуките што директно влијаат врз нивното образование. Преку активно учество во ко-менаџирачко тело, тие развиваат лидерски вештини, учат за одговорност и стекнуваат искуство при демократско донесување одлуки.
И наставниците и другите вработени имаат корист од овој модел, затоа што им овозможува поблиска соработка со учениците и родителите. Заедничкото управување ги поттикнува наставниците да применуваат повеќе ученички-центриран пристап, што директно го подобрува процесот на учење. Дополнително, кога учениците и кадарот соработуваат, се гради култура на почит и разбирање, што доведува до помалку дисциплински проблеми и поквалитетна училишна атмосфера.
Клучна цел на ко-менаџирањето е создавање чувство на припадност и заедништво кај сите членови на училиштето. Кога учениците, наставниците и родителите активно учествуваат во обликување на училишните политики и активности, тие развиваат посилна врска со институцијата. Ова чувство на „сопственост“ води кон повисока ангажираност, мотивација и гордост на училишната заедница. Учениците кои се дел од ко-менаџирачките тела често преземаат иницијатива за организирање настани, справување со проблеми како булинг или предлагање подобрувања на училишните услови. Родителите, пак, кои се вклучени во дискусиите, се посклони да поддржуваат иницијативи, да посетуваат настани и да придонесуваат кон позитивна средина за учење.
Долгорочниот успех на образовните реформи во Западен Балкан зависи од одржливи практики кои поттикнуваат учество и одговорност. Ко-менаџирањето се усогласува со принципите на демократско управување и граѓанска партиципација, кои се клучни за социјалниот и политичкиот развој на регионот.
Интегрирајќи го ко-менаџирањето во училишните структури, институциите поставуваат темел за континуирано подобрување. Стекнатите лекции од овие процеси можат да се пренесат и надвор од образованието, влијаејќи врз други сектори и поттикнувајќи култура на активното граѓанство.
Проектот „Ко-менаџирани средни училишта“ се спроведува од Здружението LEAD (МКД) во партнерство со Genesis Project (BiH), Kosovar Youth Council (KS), Youth Network of Montenegro (MNE) и Connecting (SRB). Проектот е финансиран од Европската Унија преку програмата Erasmus+.